ג. חדשות מאוסף גרשם שלום בספרייה הלאומית

ד"ר צבי לשם

ראש צוות אוסף גרשם שלום, הספרייה הלאומית

 

אלול תשע"ד

 

שלום חברים, חודש טוב. רצוני לשתף אתכם בקיצור בחלק מהפעילויות האחרונות שלנו.

 

1: כרטסת שלום – מילון ספר הזהר:

לפני קצת יותר משנה העלנו לאתר הספרייה כ7,000 (!) כרטיסים שעליהם כתב שלום במשך שנים רבות מילון  זוהרי. http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/collections/jewish-collection/scholem/scholem-card-catalog/Pages/default.aspx

האתר זכה לכניסות רבות מאד ותורמת תרומה רצינית ביותר לחקר ספר הזהר בכלל ולחקר לשון הזהר בפרט. האתר זכה לכניסות רבות מאד והוא תורם תרומה רצינית ביותר לחקר ספר הזהר בכלל ולחקר לשון הזהר בפרט. בימים אלה אנו שוקדים על שדרוג האתר, כולל תיקונים רבים, הוספות של עוד כרטיסים ובניית ממשק יותר ידידותי.

כרטסת שלוםתמונת כרטיסיית שלום 

2: פרסום ספר מהכנס על שלום:

לפני כשנה התקיים כנס על חייו ופעלו של גרשם שלום באוניברסיטה-קולג', לונדון. בין היתר היה מושב על שלום כספרן ואספן ספרים, בו הרצאתי על כך תוך כדי הדגמה דרך פריטים רבים מאסף שלום וארכיון שלום (גם בספרייה הלאומית). בעתיד אמור לצאת ספר מאמרים המבוסס על ההרצאות שנתנו בכנס.

3: סריקת ספרים נדירים:

אנחנו ממשיכים בפרויקט של סריקת הספרים הנדירים באוסף שלום והנגשתם באתר הספרייה, בכפוף למדיניות וסדר העדיפויות של הספרייה הלאומית.

4: פיתוח האוסף:

אנחנו רוכשים ספרים ותדפיסים של מאמרים בכל התחומים הקשורים לקבלה, חסידות ומיסטיקה. לאחרונה הרחבנו באופן משמעותי את האוסף של מיסטיקה אסלאמית והשלמנו פערים בנושא של קבלה נוצרית. זה כמובן בנוסף לגידול העיקרי – מקורות ומחקרים רבים במיסטיקה היהודית. אציין שלאחרונה יוצאים לאור ספרים רבים על דמותו של הרבי מ"מ מחב"ד. הגיעו גם מחקרים חדשים על הראי"ה קוק, הרמח"ל ועוד.

clip_image007_thumb.jpgclip_image003_thumb.jpgclip_image005.jpg

תמונות שערי ספרים חדשים

5: פרויקטים עתידיים:

אנחנו בשלבי תכנון של פרסום התכתבות רבת השנים מרתקת בין שלום ובין סופר מפורסם מאד באתר הספרייה ואולי גם בספר מודפס. אין לנו ספק שפרויקט זה יעורר עניין רב אצל אנשים רבים שעוסקים במגוון רחב של נושאים, כולל מחקר קבלה, ספרות, היסטוריה, תרבות ישראלית ועוד. עוד פרוייקט אפשרי הוא להעלות תערוכה וירטואלית של הקדשות שנמצאות בספרים ששלום קבל במתנה מאישים שונים.

clip_image008_thumb.jpg

תמונת הקדשת בובר לשלום

 אני מזמין את כולכם לבוא לאולם גרשם שלום בספרייה הלאומית ולהשתמש באוסף המיוחד והיחודי שלנו.

ד"ר צבי לשם, ראש צוות אוסף שלום<

כתיבת תגובה