א. גניזת ר' משה מאימראן

ד"ר עזרא שבט, המכון לתצלומי כתבי יד, הספריה הלאומית

העמוד הראשון של חידושי ר' משה מאימראן לסנהדרין לאחר הרכבת הקרעים.

הודות למפעל יד שמואל פרנקו של ישיבת אהבת שלום, זוכה תורתו של ר' משה בן אברהם מאימראן מכנאס, מרוקו (1739-1786) לעדנה. בין השנים תשס"ב-תשס"ח יצא לאור מטעם מפעל זה חידושיו לתלמוד למסכתות פסחים, גיטין, קידושין, כתובות, נדרים, ראש השנה, מגילה ומועד קטן, חגיגה, יומא ולאחרונה גם סנהדרין, בעיקר פרי עמלו של הר' אשר זינגר. כתבי היד של ר' משה נמצאים בעיקר באוסף הספרייה הלאומית ובאוסף הר' שלמה הלל.

במחסן הנדירים שבספרייה הלאומית, ישנם ארגזים המסומנים "גניזה" והם בעיקר דפים תלושים מכתבי יד שנאספו במשך הדורות, וזוכים זה עתה לטיפול. רבים מהחומרים שם הם דפים שהוצאו מבטנות של כריכות ספרים ישנים, על ידי מחלקת השיקום, בהיותם כורכים מחדש את הספר. בחוברת אחת, ללא סימון או ציון המקור, מצאנו עשרות שרידים של דפים תלושים, רובן באותה כתיבה. כאופייני למסמכים שעברו שימוש משני כחומר כריכה, הרבה מהניירות דבוקים יחד ודורשים טיפול "כירורגי" להפרידם.

באחת התעודות שבאוסף מופיע השם "משה מאירמאן" חתום כעד או דיין. מצאנו חתימה זהה בחידושי ר' משה למסכת יומא, כתב יד שבאוסף הספרייה, אך כתב היד שם נראה, במבט ראשון, שונה. קראנו לר' אשר זינגר להתייעצות והוא קבע שרוב המסמכים שבאוסף הם בכתב יד קדשו של ר' משה מאירמאן, אלא, כפי שהכיר מנסיונו, לר' משה שני סגנונות כתיבה שונים: הכתיבה הרהוטה של הטיוטות, שהיא שונה באופן ניכר מהכתיבה בספרים הגמורים שנשמרו בכתב ידו, הכתובים בכתב זעירא, אך מקצועית ופורמאלית. שני הסגנונות מוצגים כאן באוסף.

בחידושיו לתלמוד היה ניתן לערוך השוואה לספרים, שכאמור זכו לדפוס לאחרונה. גילינו שהמאמרים כאן בטיוטות הם במצבם הראשוני, ומכילים רק  שלד של המאמר השלם. גניזה זו גילתה לנו ענפי ספרות חדשים שלא הכרנו את עיסוקו של ר' משה מאירמאן בהם, כגון חיבורי תפילה מקוריים – "בקשות" ועיסוק אינטנסיבי בקבלת האר"י. בכלל, חכמי מכנאס אינם ידועים כבעלי שם בתחום הקבלה, אך לא מן הנמנע שעסקו בה, מבלי לפרסם לרבים את יצירתם, ולכן נשארו רק בטיוטות .

לאחר מיון הקטעים, קבענו מה שנראים לנו כ – 18 חיבורים שונים, אך נותרו קטעים רבים ללא שיוך וללא זיהוי.

למאמר המלא ולמאמרים נוספים של המחבר ראה בלוג 'גילוי מילתא בעלמא' שעל יד המכון לתצלומי כתבי יד.



כתיבת תגובה