ג. מאגר היברובוקס: ראשון בין שווים

נחום זיטר, מנהל ספריית ישיבת "כרם ביבנה" וספרן בספרייה הלאומית

אחת המהפכות הגדולות ביותר המתרחשות בעולם הספרים היא העלאתם של כמויות עתק של ספרי מקור לרשת. לשעבר, החוקר והלומד היו מוגבלים במספר הספרים בהם יכלו לאתר, לרכוש, לקרוא ולהפנים. סריקת הספרים וריכוזם במאגרי מידע נגישים לקהל יכולים לשנות את דפוסי המחקר והלימוד בצורה דרמטית.

בתחילה היו מאגרי המידע התורניים במאגרים שהוקלדו מחדש ובראשם פרויקט השו"ת, אולם עם השיפור בטכנולוגיה קמו מאגרים שסרקו ספרים רבים בשלמותם. פותחו תוכנות המזהות אותיות ומאפשרות חיפוש לפי מלים מתוך הטקסט. מהירות הסריקה מאפשרת יצירת מאגרים בקנה מידה שעולם הספר התורני טרם הכיר. בין המאגרים המסחריים הנפוצים היום הם אוצר החכמה ואוצרות התורה. אוצר החכמה (גרסה 9) הכוללת קרוב ל-50,000 ספרים ומשווקת ככונן קשיח וכמאגר מקוון. הדגש בו הוא על תוכנת חיפוש באמצעות OCR הכולל כ-70% מהאוסף. מאגר אוצרות התורה, המשווקת ככונן קשיח בלבד, כוללת בגרסתה האחרונה גם חיפוש באמצעות OCR לחלק מהמאגר. יתרונו הגדול הוא בתת-מאגר הכלול בו הנקרא אוצרות השו"ת, הכולל מפתוח של 3,000 ספרי שו"ת על פי סדרם של סימני השלחן ערוך.

מבין המאגרים המקוונים ללא תשלום בולט Hebrewbooks, הכולל כ-45,000 ספרים וגדל בקצב של אלפי ספרים לשנה. מטרתו הראשונה הייתה לשמר את המורשת התורנית של יהדות ארצות הברית, ולכך סרקה אלפי ספרים של רבנים עלומי שם מרחבי המדינה. עם הזמן, הרחיבו את מטרתם בכדי לכלול את כל הספרות התורנית לדורותיה. עבודות הסריקה נעשות על ידי מתנדבים ובהם ספרנים וחובבי ספר רבים. מבין הספריות המשתתפות בולטת ספרית חב"ד בניו יורק אשר רבים מספריהם נסרקו והועלו למערכת.

האתר כולל רכיבים שונים של חיפוש ועלעול. בלשונית החיפוש הבסיסי ניתן לאתר לפי כותר, מחבר וחיפוש מלים ב-OCR (המופעל בהצלחה של מעל 90%!). בדף התוצאות מוצגים לכל ספר הכותר, המחבר, מקום ושנת הדפסה (שנה עברית). יש לשים לב שאין בקרת אחידות על זהות המחברים/כותרים, ומחבר עשוי להופיע בצורות שונות ובכתיב מלא וחסר. בעת מעבר העכבר (mouseover) מוצג שער הספר. בבחירת ספר מהרשימה מועברים לדף בו מוצג שער הספר ומספר פרטים ביבליוגראפיים בתוספת קישור לקטלוג הספר ב-ULI וב- OCLC (במידה וקיים). יש מספר אפשרויות הצגה: פתיחה בדפדפן, בו מוצג כל פעם עמוד אחד עם אפשרויות ניווט; או הורדת קובץ pdf של הספר השלם; עריכת חיפוש בתוך הספר.

החיפוש המתקדם מוסיף אפשרויות חיפוש והגבלה חשובים. תחילה, ניתן לחפש לפי תאור מילולי (בחלק מהספרים) ומאפשרים חיפוש לפי צורות מורפולוגיות ו"fuzzy search" הכולל חיפוש המלה עם שינויים ברמות שונות. קיימת גם אפשרות להגביל את החיפוש לחלק מ-14 תחומים או להגביל לחלק מ-22 קבצים של עדכונים אחרונים (שכלולים במאגר הראשי). אפשרות זו שימושית במיוחד לאלה שרוצים לבדוק מה התעדכן בתחום חיפושיהם בחודשים האחרונים. בלשונית אחרת קיימת גם אפשרות עלעול בתחומים שונים כגון ביוגרפיות, ספרים נדירים, הגדות של פסח ועוד. לשונית ש"ס מאפשרת גישה מהירה לכל דף בתלמוד מתוך מהדורות וגשל.

אחד הפרויקטים הייחודיים הוא פרויקט הרמב"ם ומפרשיו הממומן על ידי Friedberg. הפרויקט כולל ליקוט והקלדה מחדש של מאות מקורות המבארים את דברי הרמב"ם. כל הפרשנים סודרו לפי דברי הרמב"ם, כך שבבחירת הלכה מסוימת מדברי הרמב"ם מוצגים רשימת פרשנים וספרי הלכה שהתייחסו לדבריו. הרשימה פועלת כקישור ומאפשרת הצגת דברי הפרשן וניווט בין הלכות. כמחצית הפירושים שאספו נדפסו בעשרים כרכים בשם "מפרשי היד החזקה", אולם באתר מתווספים כל הזמן מפרשים נוספים. המפתח הזה שימושי מאד ובמיוחד להלכות עלומות שלא קבלו טיפול מקיף על ידי  הפרשנים המודפסים בצד דברי הרמב"ם.

המאגר הזה צריך להופיע במועדפים של כל חוקר בספרות תורנית או ספרני יעץ בספרות תורנית. הוא איננו תחליף למאגרים האחרים שהוזכרו, וגם איננו ממלא את מקומם של מאגרי fulltext יהודיים כגון ממרא וסנונית, אולם הוא בהחלט ראוי למקום של כבוד בצד פרויקטים כגון גוטנברג ובן-יהודה.

הערת העורך:

המאגרים הדיגיטאליים מעצבים  את שדה הלימוד העתידי. בכך יש להם השפעה מרכזית ומשמעותית על לימוד התורה ולומדיה.  ערך נוסף יש למאגרים כגורם לשימור ותיעוד  של פרסומים ומסמכים נדירים שנשמרו בספריות וכעת נסרקים במאגרים השונים ומובאים לרשות הרבים.

בהמשך לרשימה על ההיברובוקס אני ממחזר הודעה שפורסמה  לפני כחודשיים על יוזמה חדשה של ההיברובוקס: הקמת אתר חדש המוקדש לכתבי יד וחומרים נדירים, בעיקר דפים בודדים,   מספריית JTS.

ההודעה המקורית באנגלית והתרגום לעברית לפניכם.

(תודה לחיים לוי שתרגם ושלח את ההודעה לכל חברי האיגוד בשעתו)

Posted: 16 Nov 2010 08:09 PM PST

HebrewBooks.org is pleased to announce a new website dedicated to

making Hebrew Manuscripts available online for free.

HebrewManuscripts.orgg, has so far scanned and placed online over

1,000 Manuscripts from the Library of the Jewish Theological Seminary

of America (JTS) of New York. It provides free and instant access to

images digitized from microfilms of Hebrew manuscripts and other rare

materials. These images were made available with the assistance of

JTS. These priceless images, available on the Internet for the first

time, represent a vast range of Jewish cultural heritage and include

numerous historically significant items from the past 700 years. We

hope to continue adding more material to this new site.

היברו בוקס מודיעים על אתר חדש המוקדש להנגשת כתבי יד עבריים באופן מקוון בחינם.

http://hebrewmanuscripts.org/ סרקו עד עתה למעלה מאלף  כתבי יד מספריית הסמינר התיאולוגי היהודי  של אמריקה JTS מניו יורק. הוא מספק גישה חופשית ומיידית. לתמונות שעברו דיגיטציה ממיקרופילמים של כתבי יד עבריים וחומרים נדירים אחרים. תמונות אלה נהיו נגישות בעזרתו של JTS. תמונות אלה, שערכן לא יסולא בפז, נגישות על גבי האינטרנט בפעם הראשונה כשהן מייצגות טווח רחב של מורשת תרבותית יהודית וכוללת כמה פריטים חשובים מבחינה היסטורית מ- 700 השנים האחרונות. אנחננו מקווים להמשיך ולהוסיף עוד חומר לאתר הזה.

חיים לוי

איגוד ספרני היהדות

3 תגובות על ג. מאגר היברובוקס: ראשון בין שווים

  1. דורון הגיב:

    הכותרת: לפי הכותרת 'היברו בוקס ראשון בין שווים' היינו מצפים למצוא בכתבה נימוקים מה הביא את הכותב לקבוע כי מאגר זה הינו החשוב ביותר. אך בכתבה אני לא מוצא מילה וחצי מילה המבהירה כותרת זו. מילים חסרות כיסוי? כתבה מוזמנת?

    דרך אגב כמות הספרים שנרשמה כאן שכביכול מצויה בהיברו בוקס אינה נכונה. ראשית משום שיש שם אלפי (!) ספרים כפולים – פרי קטלוג מרושל למדי, ועוד: חישוב הספרים שם הוא מצחיק, ניסתם לספור כמה כותרים נחשב שם 'אידישע ליכט'? כל שתיים וחצי ניירות =כותר
    לדוגמא הפרדס . באוצר החכמה נספר כ: 69 כותר. בהיברו בוקס: כשבע מאות כותר!

    בקיצור אם בהיברו בוקס יש 45 אלף 'ספרים' באוצר החכמה יש 90 אלף ספרים.
    ומי מדבר על פערי התכנה, שמים לרום וארץ מתחת.

    בקיצור כתבה רצינית ועוד מספרן (!) היתה אמורה לנגוע בכל הנקודות האלה.
    ואם מדובר בכתבה שיווקית וממומנת, הרי שהכותב לא ממש סיפק את הסחורה…

    משתמש אוצר החכמה ותיק

  2. אלון גורן הגיב:

    אינני מכיר את הרב נחום זיטר, אך מה שבטוח כי מר נחום הנ"ל אינו מכיר, ומכל שכן מעולם לא בחן וחקר באמת את נשוא הכתבה שלו היינו הספריה הדיגיטלית.
    אני בתור משתמש ותיק בכל המאגרים, יודע ומכיר שהמרחק בין אוצר החכמה להיברובוקס הינו מרחק רב מרוב הבחינות, וחבל על כל מילה מיותרת.

  3. זהו ראשון בשל היותו בחינם. הוא נגיש, ומקרב את התורה להמוני מבקשיה. (ראו למשל כמה קישורים מצויים בויקיפדיה ומאפשרים לרחוקים לשמוע ולבוא, ולתת כתר מלוכה.
    אמת, אין להשוות בינה ובין אוצה"ח ודומיה; אך יתרון גדול יש, ואולי ילמדו עוד 'מה הוא בחינם אף אתם'…

כתיבת תגובה