ב. הפרענומעראנטן

בס"ד

 

יהודה אהרן הורוויץ

מייסד מכון "חתום" לתיעוד העם היהודי

על פי רשימות  ה"פרנומרנטן".

 

על פי הרצאה בכנס IAJS , הכנס הבינלאומי ה-35 לגנאלוגיה יהודית.

ירושלים. תמוז תשע"ה / יולי 2015

עיבד, ערך והכין לפרסום:

אבישי אלבוים

 

 

הפרנומרנטן

נוהג יפה נהגו מחברי ספרים בדורות האחרונים [בעיקר במאתיים השנים שבין ת"ק עד לשנות השואה: ת"ש] לסובב בעיירות ולחזר אחר מנויים שישלמו מראש עבור הספר, אותו יקבלו רק לאחר הדפסתו. את שמותיהם של נדיבי הלב הללו סידרו ברשימה על פי מקום מגורם והדפיסו בסוף הספר [ולפעמים בראשו].

 

השמטת זכר הרשימות

הרשימות הללו הושמטו מרוב המהדורות החדשות שנעשו מכל אותם ספרים. וגם במהדורות צילום לא תמיד ראו המהדירים לנכון לחזור ולהדפיס גם עמודי זכרון אלו. בנוסף, מומחי ביבליוגרפיה הידועים בדווקנותם ושאינם שוכחים לציין כל תג ודיוק בספר שהם דנים בו, התעלמו לחלוטין מרשימות אלו, ולא ציינו בקטלוגיהם ובמאגרי מידע שבחסותם את העובדה שהספר כולל פרנומרנטן, אם לאו. כך נהגו אפוא בקטלוג הספרייה הלאומית המכיל גם אוצרות רבים אחרים כמו "המפעל לביבליוגרפיה עברית" ודווקא פרט זה על רשימת חתומים לא צוין בשום מקום. כמותם נהג גם מחבר "אוצר הספר העברי" ועוד רבים מספרי הביבליוגרפיה העברית וכדו'. לאור כך קשה מאד למצוא את הספרים והמהדורות הכוללים את הפרנומרנטן, אלא אם כן נעשית עבודה פיזית בבדיקת כל עותקי הספרים עצמם.

 

איתור הרשימות

לעזר רב היה ספרו של ברל כהן "ספר הפרענומעראנטין" [ניו יורק 1970] שבו כלל רשימה של למעלה משמונת אלפי מקומות ועיירות שהעתיק מתוך מאות ספרים. את שמות המקומות סידר לפי הא-ב. בסוף הספר הציב מפתחות שונים. על מפעלו של ברל כהן הוסיף שלמה קצב מפתח תקווה שלשה כרכים בשם "ספר החתומים" [במכונת כתיבה].

 

תועלת הרשימות

ברשימות הללו הופיע מיגוון רחב מאוד של הציבור היהודי, ומלבד היותו מצבת זכרון לרבבות אלפי יהודים חשובים ופשוטים שיחד עשיר ורש תמכו בממונם בהפצת התורה, מהווה המפעל גם מאגר של מידע מדהים בהיקפו על חיי הקהילות היהודיות למקומות מושבותיהם בדורות האחרונים. ניתן למשל לדעת על אילו ספרים חתמו גדולי ישראל גם אם לא העניקו להם הסכמה. הרוצה לדלות חומר על שרשי משפחתו , גם אם לא היו בה רבנים  יוכל למצוא  בהן מקור בלתי נדלה של שמות ומקומות.

 

דוגמאות

1. הרב שך

מילדות אני זוכר את הנרטיב שאבותיו של הרב שך  היו יהודים פשוטים, והנה מרשימת החתומים שמצאתי מעיירתו וובולניק בליטא, מתברר שלא כך הדבר אלא הם היו לומדי תורה ויודעי ספר ואכן כשנתתי את הצילומים לנכדו הרב ברגמן שמח עליהם מאד ומודה לי על כך בספרו.

clip_image002

 

 

clip_image004

 

 

2. עיירה לא ידועה

בספר כסא רחמים (אונגוואר 1868) ידעתי למצוא עיירה  במזרח סלובקיה שלא מצאתי אפילו במפת גוגל.  ומתוך שבפרומרנטן נכתב ריבניץ עליון הבנתי ששי גם ריבניץ תחתון [בין אונגוור למיכלוביץ], כך הצלחתי לאתר שורשים עבור משפחה מסוימת בניו יורק.

clip_image006

3.  יהודים ברודזיה

ברל כהן הציג בספרו רשימות מנויים רק מאירופה וצפון אפריקה. ברשימתי מצויות מדינות נוספות בכל יבשת אפריקה. לדוגמא רשימה של מנויים ברודזיה! מתוך ספרים שחיבר הרב חיים יוסף איסר גד].clip_image008

 

4. אנשים

בספר פרחי אהרן (פיוטרקוב, תרפ"ח 1928) יש חתימה מהספרן הראשי של הספרייה הציבורית של ניו יורק (NYPL) וחתימה של קרוב משפחה של ברברה סטרייסנד (ר' יחזקאל שטרייזאנד)  וכן למדנו שהמחבר הוא דודו של החזן הידוע שמואל ויגודה.

clip_image010

5. ספרים שנויים במחלוקת שגדולי ישראל חתומים עליהם

ישנם ספרים שנויים במחלוקת כמו חומש רמ"ד אבל חתמו עליו גדולי ישראל כמו הגרעק"א. ועוד.

לדוגמא חומש מקור חיים בו מופיע גם  ביאור רמ"ד [ברלין תקצ"ב (1832)].

ואם תאמר שהחתימה ניתנה רק עבור מהדיר הספר הרב היינמן ולא עבור רמ"ד, בכ"ז לאחר שקיבל הגרעק"א את החומש וראה את שמו תנוסס עליו למה לא הודיע שהוא מתנגד לחומש?

clip_image012

 

6. איסוף בישיבות

יש לציין שהאתרים מהם אספו פרנומרנטן לא היו רק עיירות כי אם גם מתוך ישיבות.  נוהג זה התפשט מאד בהונגריה וממשיך עד לימינו בחוגים חסידיים בארה"ב.

דוגמא לתופעה בספר כהונת עולם מהרשש"ך אחרון – ורנוב תרפ"ו (1926)

clip_image014

 

בקשה מיוחדת

ספר שמופיע בספר הפרנומעראנטן של ברל כהן כמי שיש בו חתומים רבים הוא: דרך פיקודיך של ר' צבי אלימלך מדינוב [למברג תרט"ו 1855 (אולי  תרט"ז או תרי"ד?)] לדאבוני לא מצאתי את הרשימות הללו עד היום על אף שאני מאד זקוק להן. אודה מאד לכל מי שיוכל לאתר לי את הרשימות מספר זה.

 

תכנית המפעל

במקביל לאיסוף הרשימות מתוך כל הספרים יתקדם המכון לתיעוד ומחשוב כל שמות האנשים והועיירות כדי שמאגר מידע אדיר זה של מאות אלפי שמות של יהודים יעמוד לרשות כל אדם שנשאו לבו לחקור את משפחתו, את תולדות עמנו למקומותיהם ומשפחותיהם ועוד נושאים רבים הנגזרים מאלו.

 

 לעצות, הערות, תרומות, הנצחות ולהעמדת רשימות פרנומרנטן או ספרים לרשות המפעל נא לפנות בהקדם:         

יהודה אהרן הלוי הורוויץ

מכון חתום

רח' הקבלן 53 ירושלים 93874

טל: 6521356 נייד: 0556633180

yudaron@yahoo.com

clip_image015

 

3 תגובות על ב. הפרענומעראנטן

  1. פינגבאק: תוכן גיליון לה | Safranim's Blog

  2. בנימין ריצ'לר הגיב:

    אפשר למצוא פרנומרטן שלא נדפסו בכתבי יד. באתר של הספריה לאומית נכנסים למחלקת כתבי-יד http://aleph.nli.org.il/F/NQQMSJ2II47YQSLK85K9PMI3JE9LILDSES12E5MMXK2IJNQ39Q-13181?func=find-b-0&local_base=nnlmss
    ומחפשים ב"חיפוש מתקדם" המלים פרנומרנטין וגם מינויים

כתיבת תגובה