ג. ספרית מהלמן באוניברסיטת תל אביב

גיליונות ספרני היהדות נועדו לתת במה לספרנים להציג ברבים אוצרות הנמצאים בספריותיהם. 

אני מודה לגב' סופיה טלז-אברומוב, מנהלת ספריית מהלמן, שבחרה עבורנו שלשה פריטים  נדירים מספריית מהלמן.

ע על הספריה:

 

ספריית מהלמן מכילה יותר ממאה אלף כרכים. בבסיסה של הספרייה עומד אוסף מהלמן שנתרם בראשית שנות השבעים על ידי ד"ר ישראל מהלמן, שהיה ממייסדי האוניברסיטה. אוסף הספרים העבריים הייחודי שלו, מן האוספים הפרטיים הגדולים והחשובים ביותר בעולם, כלל 25,000 פריטים. בין היתר, למעלה מ-2,500 ספרי יודאיקה נדירים ביותר מערש הדפוס (סוף המאה ה-ט"ו) ועד המאה העשרים. באוסף ישנם ספרים נדירים וכתבי עת המייצגים את כל שדות התרבות וההיסטוריה של עם ישראל בארץ ובתפוצות: ספרי קודש, ספרי מחלוקת, חסידות, פילוסופיה, היסטוריה, ספרות עברית ויידיש.

במרוצת השנים נוספו לספריה אוספים רבים שנתרמו לה: עיזבונם של אנשל רייס, של פרופ' ברל מארק ושל עו"ד קוסוי –  המוקדשים לתולדות יהודי פולין, וכן ספרייתו של החוקר הרש סמולאר, הכוללת כ-400 ספרים, המתמקדת אף היא ביהדות פולין. כן מצויים בספרייה אוסף מיוחד בספרדית על תולדות יהודי ספרד, אוסף על תולדות יהודי קנדה, אוסף חשוב מעיזבונו של פרופ' פ' צ'רניאק המתמקד בשואה ובתולדות אחדים מניצוליה, ואוסף בן מאות ספרים מעיזבונם של מנוחה ומשה גלבוע. לצדם מצויים אוספים פרטיים של פרופ' ש' שפירו ושל ד"ר אילנה קדמי, הכוללים חומר היסטורי וספרותי בעברית ובלועזית.

אגודת הידידות אורוגוואי-ישראל תורמת לספרייה את העיתון היהודי החשוב בספרדית Aurora: Semanario israeli de actualidad, היוצא לאור בתל אביב. האוסף קיים החל משנת 1973. כן נתקבלו להשאלה מתמדת 20 כרכים של העיתון 'פארווערטס', ניו-יורק, מן השנים 1923–1941. בספרייה מצויים כתבי עת רבים בשפות שונות (כולל שפות סלביות), שיצאו לאור בארץ ובתפוצות בתקופות שונות.

חלק נכבד מן האוסף מקוטלג בצורה אלקטרונית כחלק מקטלוג הספרייה המרכזית. שאר האוסף מקוטלג ידנית על פי שם מחבר, שם ספר ונושא. כמו כן, מקוטלג ידנית אוסף גדול של כתבי עת. הקטלוגים הידניים עומדים לרשות הקוראים.

הספרייה מספקת  שירותיה לחוקרים, לסטודנטים ולמבקרים המתעניינים בתחום של תולדות עם ישראל בארץ ישראל ובתפוצות מהארץ ומחו"ל.

ספריית מהלמן שותפה בפרויקט עם הספרייה הלאומית שמטרתו הנגשת עיתונות יהודית היסטורית בשפות עברית, אידיש ולאדינו.

ב.     שלשה פריטים נדירים 

1. .      ספר דקדוקי רש"י : יורה דעה למה ומה ומי הכריחו במקומות העמוקות לפרש 

דפוס ריווא דטרינטו. ש"ך (1560)

clip_image002

 

 2. ספר מזמור לתודה : … באלפא ביתא רבתי, והבאתי שירי המעלות ממעל לה … לבאר דבריהם … / שמואל בן לא"א כה"ר יצחק בכמה"ר יום טוב אריפול.

דפוס ונציה של"ו (1576).

clip_image004

 3. פירוש על הרמב"ם / יסדו חברו וגם חקרו … דוד … בכמה"ר אברהם עראמה.

דפוס אמשטרדם  תמ"ו (1666)

clip_image006

 

 

כתיבת תגובה