2. דפים בודדים

מנשה קפלן

רחובות

 

א. הקדמה.

כשהייתי צעיר לימים וממש בראשית דרך האספנות (שנת 1979 כמדומני) התדפקתי על דלתו של מהלמן הזקן. הוא קבלני בסבר פנים יפות ושמח לראות שיש מתעניינים צעירים. היו לי בתיק כמה ספרים ודף בודד לא ישן במיוחד. הוא הציץ בחטף, ממש שניות ספורות בספרים בלי עניין של ממש, ואמר: שמע בחור צעיר: תסתכל על ארונות הספרים. יש פה ספרים עתיקים ומיוחדים וגם טפסים בודדים בעולם. כולם מחפשים אותם ותמיד יחפשו אותם. הם יימצאו, ובעבור ממון ניתן לקנות. הדף הזה הוא נדיר מאוד. כתוב עליו תלמוד תורה פיאסק. פיאסק היא עיירה קטנה בפולין, וזכר לקהילה שלא היה בא בית דפוס. הדפים הללו נכחדים. תחפש כאלה, ותעשה שירות לעצמך כאספן ושירות לספרות העברית. אלה הדברים הנדירים באמת. ואת דבריו אני משתדל ליישם.

clip_image002

 

ב. דף בודד ביידיש של פרסומת לשיט תענוגות

דף בודד ביידיש של פרסומת לשיט תענוגות, "פרנטש ליין" כולל מטבח כשר, משנת 1927. הדף גרם לי הפתעה. 10 שנים לאחר המהפכה, רדיפות של יהודים, ובכל ערי רוסיה: מוסקבה, זיטומיר, מינסק, לנינגרד, ועד טשקנט, יש סוכנויות לשיט, עם מטבח כשר? בקיאים בתולדות ישראל ברוסיה הסובייטית הסבירו לי שעד תחילת שנות השלושים לא היו מגבלות של ממש על עזיבת ברית המועצות, ויהודים יכלו לצאת. שנית, השלטון תמיד רצה להראות פנים של עסקים כרגיל, ושלישית, זה ממילא נגע רק לעשירים. כך או כך דף מעניין.

 

clip_image004

 

 

clip_image006

 ג. יוזמה להושיב יהודים בעזה, בעבר הירדן ובקוריאה בתחילת שנות החמישים:

כמה דפים בודדים בדפוס – כנראה אמריקאי – עם מסרים לעידוד התישבות יהודים. כנראה יצא מחוגי סאטמאר או נטורי קרתא. אולי גימיק. על כל פנים הראיתי לכמה אנשים במשך השנים ואיש לא הכיר, שמע או זיהה.

 

clip_image008

 

clip_image010

 

ד. נוסח אזכרה לנהרגים על קידוש ה' בפולין בחדשי תמוז עד כסלו תש"ב – תש"ג

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

דף קטן. אין מקום דפוס או כל סימן אחר – ארץ ישראל?. סוף 1942. מתיחס לקדושים שנהרגו נחנקו וכו' "במדינות כבושי הנאצים הצוררים והעריצים והם מדינות פולניא אוסטריא בולגריה בלגיה בוקבינה בסרביא גליציא גרמניא דניא הולנד יוגוסלביא יון לטביא ליטא נורבגיא צכוסלובקיא צרפת רוסיה הכבושה ויצר ארצות כבושות תחת יד האויב…"

 

 

ה. תפילה לשלום מדינת ישראל [ הרב לוי? יפו?] סיוון תש"ח.

 תפילות שונות חוברו לשלומה של המדינה. התפילה המקובלת עד היום (אבינו שבשמים צור ישראל וגואלו וכו') יצאה מהרבנות הראשית. אצל כמה קהילות אומרים תפילה שחבר הרב יעקב ברמן. ע"צ מלמד הציע כמה נוסחים אלטרנטיביים משלו בסוף ספרו פרקי מנהג והלכה, תש"ל, ויש ספרות רבה. בכל אופן יש עניין בתפילות שנכתבו מיד עם המאורע – ויש מה ללמוד על המסרים והתקוות, מממשלה לא דתית. כזו היא התפילה. נדפסה על עמוד בודד לרוחב.

 

clip_image012

 

 

תגובה אחת על 2. דפים בודדים

  1. פינגבאק: תוכן גיליון כד | Safranim's Blog

כתיבת תגובה