גיליון כה

בס"ד, כסלו תשע"ד

דבר העורך:

לקהל קוראינו !

גיליון כה – גיליון היובל –  לפניכם.

עשרים וחמשה גיליונות.

כשמונים רשימות  בשלל נושאים מגוונים.

 כעורך מלווה אותי הרגשת שמחה בכל עת שיוצא גיליון חדש.

 הסימן להצלחת הגיליונות  הם  נתוני הגלישה והצפייה בגיליונות ספרני היהדות, שמנפק לנו האתר באופן אוטומטי. אתם מצביעים בידיים והסטטיסטיקה מרשימה.

מאז פרסומו של הגיליון הראשון בתאריך כ"ד סיון תש"ע (6 יוני 10) ועד היום  נרשמו 80,561 צפיות. מספר מכובד: "שמונים אלף חמש מאות ששים ואחד".  ביום ממוצע גולשים כחמישים  איש !

אני מוצא סמליות בכך שגיליון כה  – גיליון היובל – מתפרסם בשבוע של חנוכה החל בכ"ה כסלו.

חנוכה הוא חג האור.  "כי נר מצוה ותורה אור". (משלי ו)

שנזכה להגדיל תורה ולהאירה.

חנוכה שמח לכל עם ישראל !!!

קריאה מהנה !

בברכה.

אבישי אלבוים

עורך

 

תוכן גיליון כה:

 

"גנוב הוא מאתי"

אבישי אלבוים

ישנם ספרים – לא רבים – בהם נוספה חתימת כתב ידו של המחבר על העמוד האחורי של דף השער למניעת גניבות. התופעה לכשעצמה אינה ברורה לי כל צרכה. מדוע מחבר הספר חשש לגניבת עותקים מביתו או ממחסן הספרים של המו"ל ומכירתן לאחרים ללא ידיעתו?

 

הפשקווילים: אבני הבליסטראות במלחמות האדמו"רים

 ד"ר מנחם קרן-קרץ

כתבי פלסתר מוזכרים כבר במשנה (סוכה, כט ע"א) ואחד הפירושים שמציע רש"י לביטוי זה הוא "מכתבי עמל לשום דופי על אדם". מכאן ניתן ללמוד כי הפגיעה בכבודו או במעמדו של אדם באמצעות פרסום כתוב הינו נוהג עתיק יומין

תעלומת כתב-יד שהתפצל

ד"ר בנימין ריצ'לר

במשך תקופה של שלשה עשורים אני אוסף נתונים על כתבי-יד שנחלקו לשנים או יותר חלקים ושמורים בספריות נפרדות או בנפרד באותה ספריה לפני שנים רבות פרסמתי בכרך הראשון של  כתב-העת "אסופות" (תשמ"ז) תיאורים של 113 כתבי-יד כאלו, וכבר אספתי עדויות על 250 כתבי-יד אחרים שנחלקו. לאחרונה מצאתי כתב-יד נוסף שחלקיו מפוזרים בלא פחות משלשה אוספים

 

 

כתיבת תגובה